Instrukcja kodowania NCS
Programów, jak i samych sposobów na kodowanie modułów w samochodach BMW jest wiele. W tym poradniku pokażemy jedną z popularniejszych metod z wykorzystaniem programów NCS-Expert oraz NCS Dummy. Jeżeli nie posiadasz ich jeszcze na swoim komputerze, zachęcamy do lektury poradnika dotyczącego instalacji programu INPA wraz z dodatkowym oprogramowaniem, w którym między innymi znajdują się wspomniane programy.
Instalacja i konfuguracja programu NCS-Expert
Paczka instalacyjna z programami znajdująca się na naszej stronie została przygotowana w ten sposób, aby zminimalizować czas potrzebny do uruchomienia całości, przez co już po samej instalacji możemy bezproblemowo zacząć w pełni używać potrzebnych nam programów. Cały proces kodowania modułów przebiega w swego rodzaju 3 krokach, tj. zczytanie danych z konkretnego modułu, jego edycja, zapisanie. Zaczynamy!
1. Zczytanie danych wybranego modułu:
- w tym celu w pierwszej kolejności uruchamiamy program NCS-Expert. Następnie w lewym górnym rogu z menu nawigacji wybieramy File > Load profile i z wylistowanych pozycji wybieramy „Revtor’s NCS Expert Profile”;
- jednokrotnie klikamy na przycisk VIN/ZCS/FA;
- następnie jednokrotnie klikamy na przycisk ZCS/FA f. ECU i wybieramy model naszego samochodu;
- program poprosi o wybranie sposobu połączenia się z samochodem CAS/ECU lub inne. Wybieramy przykładowo CAS. W większości przypadków połączenie uda się i będziemy mogli przejść dalej. Jeżeli natomiast program zakomunikuje błąd, próbujemy z następną opcją, przykładowo ECU;
- po pomyślnym połączeniu się z autem klikamy przycisk Back;
- klikamy na przycisk Prosess ECU i z listy, która się pojawi wybieramy interesujący nas moduł do przekodowania (informacje dotyczące możliwych zmian w modułach można znaleźć na naszej stronie w zakładce Poradniki > Kody BMW Exx);
- po wybraniu modułu klikamy na przycisk Change Job i wybieramy CODIERDATEN_LESEN i zatwierdzamy przyciskiem OK;
- klikamy na przycisk Execute job;
- UWAGA! Nie wyłączamy jeszcze programu. Możemy go dla wygody tymczasowo zminimalizować;
2. Edycja:
- uruchamiamy program NCS DUMMY;
- w oknie, które pojawi się na start z listy rozwijanej wybieramy model naszego auta;
- klikamy na przycisk Browse znajdujący się nieco po prawej stronie okna programu. Powinna otworzyć nam się lokalizacja c://ncsexpert/work a w niej różnego rodzaju pliki. Nas interesuje jeden konkretny, tj. FSW_PSW.TRC. Zaznaczamy go i klikamy Otwórz;
- klikamy na przycisk znajdujący się nad Browse, tj. Filter i z listy, która się rozwinęła wybieramy Filter Modules by trace file… i zatwierdzamy przyciskiem Filter;
- teraz korzystając z „lupki” możemy szybko odszukać interesujący nas moduł i zmienić jego wartość poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkboxa;
- po wyedytowaniu potrzebnych nam wartości wybranego modułu klikamy na przycisk znajdujący się w dole okna programu Export FSW/PSW i z listy, która się rozwinęła wybieramy Export FSW_PSW MAN;
- minimalizujemy program;
3. Wgranie zmian do pamięci modułu:
- przechodzimy spowrotem do wcześniej zminimalizowanego NCS-EXPERT i klikamy na przycisk Change job;
- wybieramy z listy SG_CODIEREN i klikamy na przycisk Execute job;
- klikamy przycisk Back i zamykamy program NCS-EXPERT;
- przechodzimy do NCS Dummy i także klikamy na krzyżyk zamknięcia;
- program poinformuje nas, że zaleca się opróżnić plik MAN. Zatwierdzamy przyciskiem OK;
- wypinamy nasz interfejs z gniazda OBD, wyciągamy kluczyk ze stacyjki i zamykamy auto;
Jeżeli wszystkie kroki wykonaliśmy zgodnie z opisem po ponownym uruchomieniu samochodu powinniśmy mieć poprawnie wprowadzone zmiany w naszym module. Pamiętaj, że aby poprawnie przekodować kilka różnych modułów, wszystkie kroki opisane wyżej trzeba wykonać w całości dla każdego z nich z osobna, jedynie z pominięciem odpinania naszego interfejsu z gniazda.
Na wszystkie chętnie odpowiemy. Skontaktuj się z nami.